تبلیغات
دانلود فیلم جدید - اخبار داغ ایران | اخبار روز ایران | اخبار وبلاگدهی ها
 
دانلود فیلم جدید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اخبار داغ ایران | اخبار روز ایران | اخبار وبلاگدهی ها

http://rupload.ir/upload/wb4e14zdor1fy911zdd.jpg



خبر چیست؟

خبر را به آسانی می توان تعریف کرد. مثلاً اینکه: آنچه واقعی (عینی)، تازه و جالب باشد، خبر است. از روی همین تعریف ساده و کلی می توان نتیجه گرفت:

  • باید رویداد یا تحول در عالم ملبوس  و عینی وجود داشته باشد. بدون چنین عاملی، خبر معنا نخواهد داشت.
  • آن رویداد یا تحول باید چنان تازگی داشته باشد که مخاطبان بخواهند از آن آگاهی یابند.
  • ین خبر عینی و تازه، در عین حال باید برای مخاطبان جالب باشد (خواندنی، دیدنی و شنیدنی) و آنان را به مفهوم پیام جذب کند.

خبر، چیزی است که کسی در جایی می خواهد پنهان دارد؛ آنچه می ماند آگهی است.

در دنیای روزنامه نگاری قدرت ارزیابی اینکه چه نکته ها، پیام ها و اطلاعاتی برای مخاطبان جذابیت دارد، «شم خبری» خوانده می شود. از خبر، تعبیرهای گوناگونی می شود که حتی ممکن است برخی با برخی دیگر متضاد باشند. مثل اینکه در عالم روزنامه نگاری، خبرهای بد نسبت به خبرهای خوب مطلوب تر یا اینکه خبر آن است که قابل پنهان کردن باشد. یا اینکه مخاطبان در پی دریافت خبرهایی هستند که مستقیم بر آنان تاثیر گذارد.

شاید به نظر عامیانه بیاید اما درست ترین راهنمایی به دانشجویان و تازه کاران خبر این است که گفته شود: خبر، آن نکته ای است که در صفحه های خبری روزنامه ها و مجله ها چاپ یا در بخش های خبری رادیویی و تلویزیونی پخش می شود. یعنی صرف نظر از مضمون کتابهای آموزشی روزنامه نگاری، آنچه در صفحه های روزنامه و مجله و برنامه های خبری وجود دارد، از نظر خبری دارای اهمیت است.

برخی از صاحبنظران خبر را به دو گروه تقسیم می کنند: خبرهای سخت شامل رویدادهای فوری مهم و محوری که مستقیم بر زندگی مردم اثر می گذارند و خبرهای نرم از رویدادهای غیرجدی و در عین حال جالب (مثل تولد گوساله دو سر در باغ وحش).اما برای روزنامه نگارانی که باید از همه انواع رویدادها خبر تهیه کنند، بی معناست. در واقع میان خبرهای نرم و سخت، هیچ تمایز مشخصی، لااقل از نظر مهارت های روزنامه نگاری وجود ندارد. خبر، متنی عینی ، اما روایت ماجراست. یعنی قصه و خیال نیست.

نکته دیگر اینکه خبر دارای ساختار است؛ ساختاری که بتواند مخاطب را جذب کند، نه اینکه قطعه ای ذهن گرایانه و بدون ساختار باشد. در خبر باید به یک اصل مهم توجه کرد: هر وقت موضوعی  نگاهی بیندازیم تا از آن موضوع با ساختاری مشخص متنی تهیه کنیم «خبر» پدید می آید. اما اگر آن زاویه دید، محور و مضمون نوشتاری را تشکیل دهد «تبلیغ » شکل گرفته است.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 8 اسفند 1394
سعید امیدی
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:32 ق.ظ
Great beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how could i subscribe for a blog
site? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of
this your broadcast offered bright clear idea
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:52 ق.ظ
Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that
it's really informative. I'm going to watch out for brussels.
I will appreciate if you continue this in future.
Many people will be benefited from your writing.
Cheers!
سه شنبه 29 فروردین 1396 12:06 ق.ظ
Superb post but I was wanting to know if
you could write a litte more on this topic? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further.
Cheers!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 10:36 ب.ظ
Link exchange is nothing else however it is simply placing the other person's web site link on your page at suitable place and other person will also do similar in favor of you.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 08:07 ب.ظ
I am really glad to glance at this website posts which includes tons of
valuable data, thanks for providing such statistics.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر